dinsdag 8 september 2015

8 september 2015

Het blijft een hele drukte in ons klasje...
Er kwam weer heel veel aan bod in de kring.

Het uur van opstaan... en hoe ziet dat er dan uit op de klok. Hopelijk weten ze morgen allemaal om hoe laat ze opstaan! ;) HINT HINT HINT
Zo weten ze al dat de grote wijzer naar boven wijst als het uur is, naar onder als het half uur is en naar de 3 als het kwart over is... Niet mis voor dag 5 in de vlinderklas denk ik dan zo...

We hadden het ook over muziekinstrumenten. De gitaar van Zita was in de klas en... die kon eens een stembeurt gebruiken. Maar welke muziekinstrumenten hebben we nog allemaal thuis. En waar komt het geluid van de gitaar nu precies vandaan. Een hele uiteenzetting en een serieuze oplijsting van instrumenten. Deze dingetjes hebben we allemaal netjes verzameld zodat we er later (de week voor de herfstvakantie) nog iets mee kunnen doen want dan doen we samen met de vulkanen een klasdoorbrekend muzisch project. Daar kijken ze alvast naar uit.
Oh ja... mocht jouw kind nu proberen om thuis akkoorden te spelen... dat kan best zijn... ik toonde hen de 2 akkoorden die ze nodig hadden voor het liedje 'de heks van dovenetel' te spelen... :D
Wie een gitaar heeft mag deze zeker meebrengen naar de klas. En... als er ouders zijn die een invulling willen doen bij het klasdoorbrekend project rond muziek dan hoop ik dat jullie de weg naar de klas ook kunnen vinden. ;) HINT HINT HINT

Deze morgen stond ik ook klaar met een eerste tekst voor de kindjes van het eerste leerjaar...

Zoet of zout?

Zit zoet in zout?
Zit zout in zoet?
Zoet zit in zout.
Zout zit in zoet.
Ja daar.
Bijna aan de zee.

Een tekstje dat ik zelf bedacht over het onderwerp dat vorige week bij ons in de klas volop aan bod kwam. Sommige kindjes zijn er nog aan aan het werken en zullen het morgen wel meebrengen naar huis. Ze kozen ook voor het woordje 'zoet' om te leren schrijven. Bij deze 4 letters waarvan er 2 een tweetekenklank zijn... Dat is eens iets anders dan 'maan', 'roos', 'vis'.
Met verenigde kracht hebben de kinderen de tekst ontcijferd. Even een kleine tongbreker maar soit... zij kennen hem alvast wel. Denk nu niet dat uw kind dit al zelfstandig kan lezen. (voor sommigen wel) Het is vooral een tekstje dat heel regelmatig herhaald werd en dus eerder als een soort gedichtje kan gezien worden. Ze zullen wel heel snel het woordje 'zoet' terug kunnen vinden op verpakkingen... Wie zoekt er mee naar zulke verpakkingen???

De kinderen van het tweede leerjaar gingen zelfstandig aan de slag. Gisteren hadden er nog 3 rakkers een wereldkaart in elkaar gepuzzeld en daar moesten nog de werelddelen opgeschreven worden... Uiteraard met een hoofdletter. Dit hebben ze samen gevonden dankzij het boek dat Nalah bij had. Morgen gaan we daar ook wel nog even mee verder. De eerste hoofdletter zal geschreven worden. :D

In de namiddag gingen we dan op loepenpotjeswandeling... Er waren toch wel redelijk wat kinderen die een loepenpotje bij hadden. Ook de mama en oma van Nalah gingen met ons mee op stap. Waarvoor onze dank. :) Oh ja... de mama van Warre had tijdens de vakantie wandelrugzakjes voor ons gemaakt waarin we al onze spulletjes kwijt konden. Loepenpotjes, vergrootglazen, schepnetjes, zakjes, potjes, doosjes, zoekkaarten,... namen we mee... onze vondsten bekijken we morgen. Jullie kunnen alvast meegenieten van onze foto's... Misschien begint de tijd toch te dringen dat ik een kindje in de klas aanstel tot fotograaf want heel veel foto's heb ik niet genomen. Af en toe heb ik toch andere dingen te doen dan foto's nemen blijkbaar. :D


Bergop richting Roomacker


Nee hoor... deze hebben we niet zelf geplukt... hij lag omgevallen waardoor we hem konden ontleden...
(voor alle duidelijkheid... ik heb het over de maïs)















Geen opmerkingen:

Een reactie posten